top of page

ÜRETKEN YAPAY ZEKA'YI (GENERATİVE AI) 2024’TE NELER BEKLİYOR?

2023 yılı, yapay zeka teknolojilerinin durdurulamaz bir şekilde yükseldiği ve dünya üzerinde kayda değer değişimler yarattığı bir yıl oldu. Özellikle, OpenAI'nin ChatGPT arayüzünün Kasım 2022'de piyasaya sürülmesiyle beraber ortaya çıkan etki sadece gündelik hayatı etkilemekle kalmayıp, devletlerin bile teknoloji ve endüstri stratejilerini yeniden düşünmeye yönlendirdi. Bu gelişmeler, yapay zeka etrafındaki tartışmalara yeni bir nüans kattı ve insanların günlük yaşamlarını, iş dünyalarını ve hatta politikayı şekillendirmeye başladı. S&P Global Market Intelligence'ın 451 Research Market Monitor tarafından yapılan pazar tahminine göre 2023 yılında yalnızca üretken yapay zeka yazılım segmenti 3.7 milyar dolarlık bir pazar payına ulaştı. Bu rakamın 2028’e kadar yıllık yaklaşık %58'lik bir bileşik büyüme oranıyla 36.36 milyar dolara ulaşması öngörülüyor. 


Peki Bu Üretken Yapay Zeka Nasıl Çalışır? 


Üretken yapay zeka, genellikle derin öğrenme ve olasılık modelleri kullanarak yeni veri veya içerik üretmek için tasarlanmış bir tür yapay zeka sistemidir. Bu sistemler, önceden belirlenmiş bir veri seti veya modele dayanarak yeni ve orijinal içerikler oluşturmak için sürekli öğrenirler. Genellikle bir giriş verisi veya başlangıç noktası sağlanır ve model, bu girişe dayanarak benzer ama özgün içerikler üretir. 

Örneğin, metin üretimi için bir dil modeli, bir cümle veya birkaç kelime verildiğinde, dil yapısını ve kelimelerin olasılıklarını öğrenerek yeni cümleler oluşturabilir. Resim üretimi için kullanılan bir generatif model ise, öğrendiği desenler ve özellikler yardımıyla benzer resimler oluşturabilir. 


Genellikle, generatif yapay zeka modelleri, bir öğrenme aşaması ve bir üretim aşaması olarak iki ana aşamada çalışır. Öğrenme aşamasında, model, veri setini analiz eder ve veri setindeki desenleri, özellikleri ve ilişkileri öğrenir. Üretim aşamasında ise, model, öğrendiği bilgilere dayanarak yeni içerikler oluşturur. 


Peki, 2024 yılında üretken yapay zeka konsepti nereye doğru evrilecek? Herkesin aklındaki soru bu. Tahminlerimiz şu yönde; 


Daha Geniş Daha Gelişmiş 


Çeşitli yapay zeka platformlarının ilk sürümleriyle tanıştık ancak tabii ki bunun gelinen son nokta olduğunu düşünmek fazla naif kalabilir. GPT-4, PaLM2 ve Gopher gibi milyarlarca parametreye sahip ve kapsamlı veri setleriyle eğitilen modeller, daha gelişmiş ve daha etkili sonuçlarla karşımıza çıkmakta. Bu modeller, metin, kod, görüntü ve hatta müzik gibi giderek daha gerçekçi ve çeşitli veriler üretebiliyor. Üretken yapay zeka her geçen gün daha fazla bilgi öğrenerek büyüyor, gelişiyor ve genişliyor. Bununla beraber yeni ve daha gelişmiş uygulamaları piyasaya çıkarmaları öngörmek fazlasıyla makul. 


Kullanıcı Dostu Çözüm Odaklı Uygulamalar 


AI konsepti ilk çıktığı zamanlarda birçok kişi için fazla teknik görünüyordu; ancak her geçen gün tam tersi bir durumla karşılaşıyoruz. 2024 yılında, üretken yapay zekanın sadece teknik kişiler için değil teknoloji dışı kişiler için de gerçekten faydalı hale geldiğini ve milyonlarca küçük yapay zeka modeliyle oynayan daha fazla teknik olmayan insan göreceğimizi rahatlıkla öngörebiliriz. 

Hem “çözüm odaklı” hem de “kullanıcı dostu” burada değerlendirilmesi gereken kritik iki önemli kelime. 2024 yılında ana konu kullanıcıların öğrenmek durumunda kaldığı bir uygulama olmaktan çıkarıp, hali hazırda kullandıkları platformlara yapay zekayı entegre etmeye odaklanacak. Görsel iletişim ve tasarımdan, yazılım kodlamaya kadar teknoloji alanında kullanıcıları etkileyen ve geniş kitlelere ulaşacak üretken yapay zeka, gerçek dünya sorunlarını çözmek için sıkça kullanılacak. Üretken yapay zeka 2024 yılında deneysellikten çok operasyon kolaylaştıran entegrasyonlara evrilecek. 


Standart Chatbotlar’a Veda 


Müşteri deneyimini aktif ve memnuniyeti yüksek tutmak adına çok önemli bir yapı taşı olan otomatize müşteri hizmetleri servisleri aslında uzun süredir hayatımızda. B2B ve B2C ayırt etmeksizin neredeyse her sitede bir çeşit hazır soru-cevap ağacı olarak hazırlanmış algoritmik chatbotlar’la karşılaşmaktayız. Şu anda chatbotlar, kullanıcıların tekrarlayan (ve sınırlı) bir dizi çoktan seçmeli soruyu yanıtlaması durumunda yardımcı olabilmekte, eğer soru bu parametreler içinde yer almıyorsa müşteri temsilcisini araması önermekte. 

Fakat üretken yapay zekanın hızla kullanıcı dostu ve ulaşılabilir olması ile beraber bu geleneksel chatbotlar’a veda zamanı geldi diyebiliriz. Yapay zeka müşterinin satın alma geçmişi ve alışkanlıkları dahil tüm detayları dikkate alarak ve doğru önerilerle, doğru zamanda yanıt vererek verimliliği artıracak. Bu, işletmelerin artık mağaza satış danışmanı deneyimini online hale getirebileceği anlamına gelir, yani 7/24 hiper kişiselleştirilmiş bir deneyim olacak. 


Yepyeni Video İçerikler 


Üretken yapay zekanın yarattığı görsel içerikler kullanıcıların hayal gücünün çok ötesinde bir dünyanın varlığını gösterdi. Artık 1 seneyi aşkın haşır neşir olduğumuz yapay zeka görselleri sosyal medyada ve günlük hayatta sıkça karşılaşabildiğimiz içerikler haline geldiler. Hatta bir zamanlar olağanüstü gelen bu görseller sıradanlık sınırına geldi bile diyebiliriz. Ancak video içerikler için halen keşfedilmeyi bekleyen geniş bir alan var. Geçtiğimiz yıl üretken modellerin, birkaç saniye süren klipler halinde birden çok sabit görüntüyü birleştirmek için eğitildiğinde neler yapabileceğine dair ilk içerikleri gördük. Sonuçlardan daha ilerlemesi gereken çok yol olduğunu anlaşabilir ancak teknolojik gelişmeler de bu hıza ayak uydurdu. 

Başta Paramount ve Disney olmak üzere film devleri kendi üretim süreçleri boyunca üretken yapay zekayı kullanmanın olanaklarını araştırıyor. Teknoloji, oyuncuların performanslarını birden fazla yabancı dil dublajına uyarlama konusunda artık sıkça kullanılmaya başladı. Bunun yanı sıra yeni nesil özel efektler hayal gücümüzü yeniden genişletiyor. 2023 yılında, Indiana Jones ve Kaderin Kadranı filmi gençleştirilmiş bir deepfake Harrison Ford ile başroldeydi. Ve tabii ki bu sadece başlangıç. 


Kişiselleştirilmiş İçerikler Artık Yeni Normal  


Kişiselleştirilmiş kavramı bildiğimiz bütün endüstrilerde son yılların en popüler kavramlardan bir tanesi. Müşteriler sıklıkla kişiselleştirmiş içerikler, teklifler ve hatta indirimler beklemekte. Tüketiciler, bu yeni teknolojilerim ışında ürünleri keşfetmek ve satın almak için aramaya daha az bağımlı olacak ve daha çok kişiselleştirilmiş önerilere güvenecekler. Yani müşteriler ürünleri aramaktan çıkıp ürünlerin müşterilerin önüne düşmesi gerekecek. Bu trend hızla şirketlerin satış stratejilerinin klasik normlarının yerini alması muhtemel gözükmekte. 


Sonuç olarak... 


2024, üretken yapay zeka teknolojisinde büyük atılımların yaşanacağı bir yıl olacak. GPT-4, PaLM2 ve Gopher gibi modellerin daha da gelişmesiyle, çeşitli alanlarda daha etkili ve gerçekçi çözümler sunulacak. Kullanıcı dostu uygulamaların yaygınlaşmasıyla birlikte, yapay zeka teknolojisi daha geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşacak ve günlük yaşamın bir parçası haline gelecek. Ayrıca, yapay zeka teknolojisinin video içeriklerin üretiminde daha fazla kullanılması, dijital içerik endüstrisinde önemli değişikliklere yol açacak ve daha yaratıcı içeriklerin ortaya çıkmasını sağlayacak. Genel olarak, 2024 yılında üretken yapay zeka teknolojisinin yaygınlaşması ve gelişmesi, iş süreçleri, müşteri deneyimleri ve dijital içerik üretimi gibi birçok alanda önemli faydalar sağlayacak ve geleceğin teknolojik peyzajını şekillendirecek. 

Comments


bottom of page